Komponera dina bilder

Att knäppa kort är inte alls svårt. Man riktar linsen mot något och knäpper av. Sen kan man ju fråga sig hur bilden faktiskt blev, men tagen är den hur som helst. Så hur gör man då för att få en bild som är värd att hängas på väggen? Jo, man komponerar den.

Att komponera bilden är inte så komplicerat som det låter. Det handlar om att placera objektet man vill ha på bild, på rätt sätt för att den känsla du vill förmedla ska bli så korrekt som möjligt. 

Att använda sig utav rätt redskap, det vill säga, en bra kamera, eventuellt stativ och blixt, kan ha en viss betydlese för huruvida fotot kommer att hänga på väggen hemma hos dig eller inte. Dock har den delad betydelse med vem som fotograferar, dör du får ha hur bra kamera som hellst, kan du inte hantera den, blir det inte så bra bilder som det kunnat.

Beroende på vart du placerar objektet i bilden i förhållande till omgivningen, ger det olika känsla. Ett djur som går till vänster och placeras på den vänstra sidan av bilden, ger en känsla av att det är på väg bort, ut ur bild, medans om du skulle placerat djuret till höger, förmedlar det en känsla av att djuret är på väg in i bilden.