Tips för att fota bra med mobilen

Skillnaden mellan en systemkamera och en mobilkamera är milsvidd ändå har kameran i mobilen en stor fördel, den finns oftast till hands när ett fototillfälle dyker upp. För de bästa fotona är ändå de som blir tagna. 

Det skiljer sig mycket mellan att fota med en systemkamera som har inställningsbar och utbytbar objektik, bildsensor, ljuskänslighet och helt klart bättre detaljåtergivning än en mobilkamera. Det går dock att ta väldigt bra foton med en bra mobilkamera och med lite träning och att ta hjälp av en del små tips och trix är heller aldrig fel. Fotografen Martina Holmberg som skrivit en bok om att fota med mobilkameran, hennes bästa tips när man ska fota med mobilen är att strunta i tekniken. 

Hon tipsar om att man kan använda sig av en hel del appar för att lägga på stämningsfulla effekter samt redigera bilden så att den blir bättre än orginal. Försök att vara kreativ, det finns egentligen inga rätt eller fel, hitta en annan vinkel än att bara fota rakt framifrån. En mobilkamera har inte en zoomlins så därför kan du ha som vana att när du fotar med mobilkameran att ställa dig närmare objektet än du skulle med en vanlig kamera. Tänk också på att fånga ett objekt i taget vilket gör fotot mera intressant. Sen har en kamera ingen blixt vilket gör att du bör tänka på att ha bra ljus när du ska fota. 

Tycker man det är irriterande med mobilens begränsningar som med till exempel zoommöjligheterna så kan man köpa ett avtagbart objektiv till sin smartphone. Cyberphoto.se vilket är en av sveriges största webbutik på kamera och tillbehör har en hel del olika små moniltillbehör för just att skapa bättre fotografier. Att köpa till ett objektiv till sin mobil gör att bilderna blir av bättre kvalitet och ger större detaljåtergivning än bara mobilkameran den kan dock inte mästa sig med en system eller kompakkamera, ännu.